domingo, 1 de enero de 2012

Cimera dels primats de les Esglésies Ortodoxes de l'Orient Mitjà

Missatge de la cimera del primats de les Esglésies Ortodoxes d’Orient Mitjà :


En declarem solidaris amb tots els que sofreixen discriminació, violència i persecució.

Els primats de les Esglésies Ortodoxes dels primers temps cristians, situats en territoris canònics de l’Orient Mitjà, han clos la cimera que ha tingut lloc al Fanar, seu del patriarcat ecumènic, a Istanbul ( l’antiga Constantinoble), durant els dies 1 al 3 de setembre d’enguany, amb un missatge de veritat i esperança. A l’ordre del dia de les sessions s’hi trobava la crisi política i social que sacseja, d’uns mesos ençà, no poques contrades de la regió amb els perills que comporta per a la vida de les comunitats cristianes, molt debilitades a causa de la creixença dels sentiments identitaris de forta càrrega violent. El missatge expressa la preocupació de les Esglésies Ortodoxes davant la situació a l’Orient Mitjà. Reclama dels responsables religiosos i polítics de al regió, com també de tot el món, respecte per a les llibertats i drets dels pobles i de les persones com, així mateix, per al medi ambient.

Els primats dels antics Patriarcats Ortodoxos, i de la venerable Església Autocéfala de Xipre a la plenitud de les seves Esglésies i a tots els home de bona voluntat!.

Estimats germans i germanes en Crist, alegreu-vos sempre en el Senyor!

Sempre donem gràcies a Déu per tos vosaltres i us tenim presents en les nostres pregàries. Contínuament recordem davant de Déu, el nostre Pare, la vostra fe activa, el vostre amor incansable i la vostra esperança constant en nostre Senyor Jesucrist ( 1 Te 1, 2-3).

Invitats per la paraula de l’apòstol Pau, segons la qual “quan un membre sofreix, tots els altres sofreixen amb ell, i quan un membre és honorat, tots el altres s’alegren amb ell”( 1 Co 12, 26), ens hem reunit a la seu històrica del patriarcat ecumènic, convocats i presidits per primer en rang i honor entre nosaltres, per tal de viure i manifestar l’amor de Crist que ens empeny ( 2 Co 5, 14) tostemps i més particularment en temps de prova i sofriment.

Les arrels cristianes de l’Orient Mitjà

Nosaltres, a qui ha estat confiada la responsabilitat de direcció i d’acció pastoral de les Esglésies històricament més antigues, fundades pel apòstols de Crist i reconegudes autocèfales pels concilis ecumènics de l’Església una i indivisa, ens hem reunit aquí a fi de reprendre l’antic costum d’aquests retrobaments i tenir un canvi d’opinions, en l’amor i el mutu sosteniment, a la vista dels recents esdeveniments sobrevinguts en territoris de les zones geogràfiques on ha plagut a la Providència divina de fer créixer les nostres Esglésies d’ençà dels temps més allunyats.

L’Església de Crist, com a realitat històrica, nasqué, per voler de la divina Providència, en la regió anomenada Orient Mitjà. El seu fundador i el seu fonament, nostre Senyor .Jesucrist, va néixer en la carn a Betlem de Jude (Mt 2, 1). És en aquesta terra que ha escollit es seus dotze deixebles i apòstols tot donant-los d’entrada el manament de predicar els Seu Evangeli en aquesta regió (Mt 10, 6) on ell, després, ha sofert i ha ressuscitat i on s’ha establert la primera Església, la de Jerusalem, des d’on els seus apòstols han portat el seu ensenyament” a tots els pobles” (Mt 28, 19). És en aquesta regió que els primers grans centres cristians – les Esglésies d’Alexandria, d’Antioquía, de Jerusalem i de Xipre – han estat fundades, han prosperat i, en el seu conjunt , s’ha constituït l’Església una i indivisa.

El futur dels cristians d’Orient amenaçat

És en aquestes terres que l’Església de Crist, i més en particular la Santa Església Ortodoxa, té les seves arrels més profundes. Aquestes regions han estat santificades per la sang dels màrtirs, que han mort per la defensa de la fe Ortodoxa, i per les llàgrimes dels Sants i venerables Pares que s’hi han significat per la seva ascesi. Ningú no té el dret moral d’ignorar aquesta realitat; el poders d’aquest món, quisvulla que siguin, han de tenir-la present respectuosament. Els cristians de les Esglésies Ortodoxes de l’Orient Mitjà viuen en aquesta regió de fa segles; cap “neteja ètnica” no els en pot treure o entorpir la seva lliure existència o activitat sense trepitjar els drets humans més elementals.

De conformitat amb el principi bíblic segons el qual “ és del Senyor la terra i tot el que s’`hi mou” (Sl 24, 1), l’Església Ortodoxa mai no a impedit les persones d’altres conviccions religioses de coexistir pacíficament amb ella en aquesta regió. Fins i tot quan la terra on ella vivia de segles ençà ha estat conquerida militarment per altres religions, l’Església Ortodoxa ha trobat el mitjans per adaptar-se i coexistir de manera pacífica amb el fidels d’aquestes religions. La intolerància religiosa no ha estat mai una característica de l'Ortodòxia.

Malauradament en aquest temps nostre la por de l’altre, de qui és diferent, creix i s’intensifica. Els cristians, mot particularment els qui viuen en aquests territoris de l’Orient Mitjà corren el perill de ser víctimes d’aquesta situació. En molts casos, els cristians són tinguts com a ciutadans de “segona categoria”. En d’altes, els seus llocs de culte, entre els quals hi ha monuments històrics i culturals importants, són profanats i fins i tot destruïts. Se’ls imposen restriccions tant pel que concerneix a les celebracions litúrgiques com la formació pastoral del clergat. Afegim a això actes de violència periòdics contra les comunitats cristianes amb l’assassinat d’alguns dels seus membres per fanàtics procedents de els files de cercles religiosos extremistes. Ben entès, com és de suposar, que, els cristians sigui on sigui que es trobin, tenen l’obligació de respectar els llocs de culte de les altres comunitats confessionals.

Intensificar el diàleg de la reconciliació

Nosaltres, Cristians Ortodoxes, creiem en l’Escriptura que diu que “l’amor, quan és complet, treu fora la por”( 1 Jn 4, 18). No tenim por dels altres sigui quina sigui la fe que professen. Els donem la nostra benvinguda com a germans i esperem d’ells la mateixa actitud. Simultàniament, sens parar, exigirem la protecció a la qual tenim dret de part dels estat on vivim. És aquí, n’estem convençuts, on hi ha la solució als problemes que tan sofreix l’Orient Mitjà, com, d’altra banda, la resta del món.

És per això, que ens cal intensificar el diàleg de la reconciliació tant a nivell intercristià com interreligiós. El Patriarcat ecumènica porta a terme de molts anys ençà en aquest sentit un diàleg interreligiós amb altres tradicions monoteistes en aplicació de la 3ª consulta panortodoxa preconciliar ( 1986). Manifestem al respecte la nostra aprovació i en nostre suport a aquesta iniciativa, molt particularment en aquests temps difícils, quan la violència sacseja la regió on precisament ressonà per primera vegada el precepte de l’amor i el missatge de la Pau.

Comprenem el desig dels pobles que demanen la llibertat política i la defensa dels drets de l’home

Ens adrecem als dirigents polítics i religiosos de l’Orient Mitjà i de tot el món per tal que es creïn els principis i les condicions per a la coexistència pacífica entre els creients de diferents tradicions religioses. Al mateix temps, ens declarem solidaris amb els qui pateixen discriminació, violència o persecució. Ens unim amb sentiments de compassió als sofriments del germans sotmesos als embats de la violència, als sofriments de les víctimes innocents colpides per conflictes armats, als sofriments de multituds d’homes i dones obligats a abandonar la pròpia llar i emprendre el camí amarg de l’exili. Comprenem el desig dels pobles que demanen la llibertat política i la defensa dels drets de l’home i adrecem una crida als governs a aportar sens retard seguretat i garanties absolutes a fi que aquests drets siguin respectats.

L’Església no interfereix en afers polítics, dóna “al Cèsar el que és del Cèsar, i a Déu el que és de Déu” ( Mt 22, 21). La política, com a mitjà per resoldre el problemes dels sers humans, forma part d’una esfera que no és la de l’Església. Però l’Església no pot ser indiferent davant per davant dels problemes i dels principis fonamentals, antropològics i sociològics que s’apliquen per regular-los, sobretot quan aquests problemes amenacen o posen en perill la dignitat i la llibertat de les persones humanes com a “imatges de Déu”(Gn 1, 26) o com a creació qualificada “molt bona” per Déu mateix (Gn 1, 31).

Adoptar una “Carta ecològica de la Mediterrània”

L’últim punt que volem evocar concerneix la protecció del medi natural, la importància del qual o no és prou valorada o és considerada, sota la pressió dels problemes polítics, socials i econòmics actuals de la regió de l’Orient Mitjà, com secundària; una percepció falsa i perillosa.

La destrucció del medi natural reduiria a no-res tots els èxits econòmics i socials assolits gràcies a canvis polítics a propòsit dels quals avui se sua sang en combats mots durs. És per això que hem decidit d’acceptar la proposta feta pel Patriarca ecumènic, de preparar i celebrar en un futur pròxim, una trobada de responsables religiosos de la regió pr posar a punt i adoptar una variant ecològica d la “Carta de la Mediterrània”. Així l’Església Ortodoxa complirà no solament amb el deure que té pel que concerneix el món creat per Déu, sinó que també aportarà la seva contribució a la coexistència pacífica i la col·laboració de les religions en aquesta regió avui punyida pels conflictes.

Estimats germans i fills en el Senyor!

“ fins i tot en les tribulacions trobem motiu de gloriar-nos, perquè sabem que la tribulació engendra paciència; la paciència, virtut privada; la virtut privada, esperança. I l’esperança no enganya, perquè Déu, donant-nos l’Esperit Sant, ha vessat en els nostres cors el seu amor”( Rm 5, 3-5).

El nostre esperit i el nostre cor són avui amb el qui sofreixen

El nostre esperit i el nostre cor són avui amb el qui sofreixen feixugament en els territoris de les nostres Esglésies, amb els privats de llibertat i dels drets religiosos a tot el món i en particular a l’Orient Mitjà. Nosaltres, responsables religiosos, sigui quina sigui la nostra pertinença confessional, tenim el deure d’afavorir amb totes les nostres forces la convivència pacífica de les comunitat religioses de l’Orient Mitjà. Una regió que pot i ha de ser zona de pau i amistat entre tots els pobles.

Amb aquesta crida a tots els homes de bona voluntat, des d’aquest centre de l’Ortodòxia, us abracem i us beneïm tot amb amor.

* * * * * *